Wijzigingen in de officiële vliegroutes en de vlieghoogtes

Wijzigingen in de officiële vliegroutes en de vlieghoogtes

Wijzigingen in de officiële vliegroutes en de vlieghoogtes

Eind juni heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu de officiële vliegroutes en de vlieghoogtes bekend gemaakt. Er zijn daarin enkele wijzigingen aangebracht in vergelijking met eerdere voorstellen.

Het lijkt of alle routes toch niet zo in beton gegoten zaten als dat het in eerste instantie leek en dat het ministerie enkele ideeën die het actiecomité Hoog Overijssel al had, heeft meegenomen in de nieuwste versie.

Bij deze op een rijtje wat de wijzigingen zijn en wat dat voor Overijssel en Friesland betekenen.

  1. De drukste route naar Lelystad, die vanuit het Oosten/Duitsland naar Lemelerveld-Dalfsen-Zwolle, komt nu op 18.000 voet bij Haaksbergen Nederland binnen. Dit is 8.000 voet hoger dan oorspronkelijk gedacht, ons werk heeft dus resultaat opgeleverd. Er wordt nu volop gebruik gemaakt van het ‘onbenutte’ luchtruim boven Twente en dit is pure winst voor de inwoners die tussen de Duitse grens en Lemelerveld wonen.
  2. Echter het traject vanaf Lemelerveld-Dalfsen-Zwolle naar Lelystad blijft onveranderd op 6000 tot 4000 voet.
  3. Ook het zweefvliegveld op Lemelerveld blijft zwaar getroffen doordat de route precies over het veld gaat.
  4. Nieuw is een minder drukke aanvliegroute vanuit het Zuiden die vanuit België, via Brabant en Gelderland naar de lijn Colmschate-Heeten-Raalte-Lemelerveld voert. Vliegtuigen zullen op deze route over Salland op een hoogte van 7000-6000 voet vliegen, daar zij dalen en bij Lemelerveld definitief op 6000 voet moeten zitten. De route is niet altijd beschikbaar en zal dus op delen van de dag of hele dagen in de week gesloten zijn. Hoe vaak de route open is afhankelijk van militair verkeer.
  5. Er is ook winst te melden voor het uitvliegtraject dat was voorzien over Hattem-Wijhe-Olst-Diepenveen-Colmschate, dit traject is naar het Westen verlegd en gaat nu over Gelderland. Vanaf Wapenveld naar Teuge en Zutphen en over de Veluwe. Deze uitvliegroutes zorgen voor veel nieuwe ontrust in Gelderland.
  6. Ook in Friesland zijn de routes iets verlegd. Naar nu blijkt zal over het uiterste zuidpuntje van Friesland gevlogen worden. Inkomend boven de 10.000 voet, maar uitgaand een heel stuk op 6000 voet over het IJsselmeer.
  7. Verder is er een nieuwe aankomende route vanuit het Noorden, die over Groningen direct naar Lelystad gaat. Deze route komt het dichtste bij een echte ‘Continuous Decent Approach’  dus een geleidelijk dalende glijvlucht naar Lelystad. De route sluit aan op het meldt punt bij Steenwijkerland.
  8. De beide wachtruimten blijven bestaan. Een boven Hellendoorn en een boven Steenwijkerland. Hier valt te melden dat het wachtpatroon in principe op 6000 voet gevlogen zal worden, maar dat bij aankomst van een tweede vliegtuig ook op 5000 voet in het wachtpatroon gevlogen wordt. Echter dit zal – zeker de eerste jaren - niet heel vaak voorkomen.
  9. Een belangrijk aspect is dat uitsluitend de route van/naar Duitsland en de route van/naar het Noorden alle 365 dagen van het jaar beschikbaar is. De overige routes naar/van het zuiden over Brabant, Gelderland en Overijssel en naar/van het Westen over Noord-Holland zijn een flink aantal dagen gesloten voor militair gebruik van dit luchtruim.

Voor Twente en de IJsselvallei is er dus een verbetering te melden, voor Centraal Salland en het Vechtdal helaas niet.

Zie voor de kaarten met de nieuwe routes:

https://drive.google.com/open?id=104d4Wk29DgdDUv54-wuiNUa0gEg&usp=sharing

Of in short URL: https://goo.gl/1Y3f1i

Met hartelijk dank aan Alexander ter Kuile van het Plaatselijk Belang Haarle en lid werkgroep Luchtruim, voor de ‘vertaling’ naar gewone mensentaal.

 

« Terug naar nieuws