N35 Zwolle - Wijthmen: ontwerptracébesluit en MER ter inzage

N35 Zwolle - Wijthmen: ontwerptracébesluit en MER ter inzage

N35 Zwolle - Wijthmen: ontwerptracébesluit en MER ter inzage

Rijkswaterstaat voert een planstudie uit voor het gedeelte van de N35 tussen Zwolle en Wijthmen. Dit om de doorstroming, verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren. Inmiddels is een ontwerptracébesluit (OTB) en milieueffectrapportage (MER) opgesteld en deze liggen van 31 januari tot en met 13 maart 2014 ter inzage. In deze periode kunnen zienswijzen ingediend worden tegen het plan. Deze zienswijzen kunnen aanleiding geven om het plan aan te passen. 

Het is de bedoeling dat de werkzaamheden in de periode 2015 -2017 worden uitgevoerd zodat eind 2016/begin 2017 de nieuwe N35 kan worden opengesteld. 

Maatregelen in het kort

Tussen de Oldeneelallee en de Koelmansstraat wordt de N35 verbreed naar 2x2 rijstroken. Van Zwolle tot Wijthmen wordt het huidige trace verbreed, ter hoogte van Wijthmen wordt een nieuw trace aangelegd dat vervolgens bij de Koelmansstraat weer aansluit op de bestaande weg richting Heino. Bij Wijthmen komt een ongelijkvloerse aansluiting met op- en afritten. De fietstunnel bij de Oudeweg blijft behouden. Automobilisten kunnen de N35 straks alleen nog maar op en af ter hoogte van de kruispunten met de Oldeneelallee en de Koelmansstraat en bij de nieuwe ongelijkvloerse aansluiting bij Wijthmen. Behalve bij de verkeerslichten geldt straks een maximumsnelheid van 100 km/uur op de nieuwe verbrede N35. 

Wat betekent dit voor Hoonhorst?

Ter hoogte van de Koelmansstraat sluit het nieuwe trace vanuit Wijthmen met 2x2 rijstroken aan op de N35 bij Heino. Ter hoogte van de verkeerslichten versmalt de weg dus van 4 naar 2 rijstroken en gaat de maximumsnelheid van 100 naar 8o km/uur. In het rapport is te lezen dat de opstelstrook voor rechtsafslaand verkeer vanuit Heino zal worden verlengd. Verdere maatregelen zijn op dit punt echter niet voorzien. 

Veiligheid belangrijk!

Voor de weggebruiker en dus ook voor Hoonhorst is het belangrijk dat de toekomstige aansluiting verkeersveilig is zodat verkeer vanuit Hoonhorst veilig de N35 op kan rijden en verkeer vanaf de N35 veilig Hoonhorst kan bereiken. En ook de bereikbaarheid van de woningen aan de overkant van de N35 is belangrijk. We zullen als plaatselijk belang de plannen nauwlettend volgen. 

Toekomst

Op dit moment is er nog geen enkel zicht op, maar het is de bedoeling dat in de toekomst ook het gedeelte van de N35 vanaf de Koelmansstraat tot aan Nijverdal wordt verbreed naar 2x2 rijstroken met een max. snelheid van 100 km/uur. De huidige aansluiting met verkeerslichten van de Koelmansstraat op de N35 is slechts een tijdelijke maatregel. Bij een stroomweg met 2x2 rijstroken en 100 km/uur passen geen gelijkvloerse aansluitingen. Dit betekent dat ter hoogte van de Koelmansstraat of een ongelijkvloerse aansluiting met op- en afritten dient te komen of, en dat lijkt vooralsnog realistischer, dat deze aansluiting geheel komt te vervallen. Verkeer vanuit Hoonhorst dient dan de parallelstructuur te nemen om vervolgens bij de nieuwe ongelijkvloerse aansluiting ter hoogte van Wijthmen de N35 op te kunnen. 

Reageren op de plannen?

Tot en met 13 maart 2014 kan gereageerd worden op het OTB en de MER. Hebt u opmerkingen op de plannen dan is het raadzaam om een zienswijze in te dienen. Doet u dat namelijk niet, dan heeft u geen mogelijkheid meer om later nog in beroep te gaan tegen het definitieve tracebesluit! 

Waar staat alle informatie?

Alle documenten van het project en informatie over de procedure kunt u hier raadplegen.  Ook op www.rijkswaterstaat.nl/n35 is veel informatie te vinden. De stukken zijn ook in te zien op o.a. het gemeentehuis in Dalfsen.

De laatste nieuwsbrief (januari 2014) kunt u hier bekijken.

« Terug naar nieuws